Mokydami studentus kaip kurti verslą, neabejotinai paliesite
temą apie darbuotojų samdą. Jei norite studentus numarinti iš nuobodulio ir
atgrasinti nuo idėjos imtis verslo – išsamiai papasakokite apie mokesčių
sistemą, mokesčių tarifus, apskaičiavimo tvarką ir baudas pavėlavus juos
sumokėti. Tikrai suveiks! Arba galite pasiūlyti šį tą intriguojančio – paprašyti
klasę pasidalinti mintimis, ką jie mano apie komandos svarbą, kaip surasti
gerus darbuotojus ir kaip žinoti, ar jie nemeluoja?
Atsirenkant darbuotojus tam
tikrai darbo pozicijai interviu metu sukurtas įvaizdis yra pats svarbiausias
faktorius. Galima išskirti kelias įvaizdžio valdymo technikas. Viena iš jų yra
kai žmonės papasakoja tik gerąsias savo savybes, nutylint nepageidaujamus
faktus. Antroji – kai žmonės papasakoja išgalvotą informaciją norėdami
pasirodyti kuo geriau. Šie abu atvejai yra laikomi melu. Melas tai be
išankstinio perspėjimo, sėkmingas ar nesėkmingas sąmoningas bandymas kitam žmogui sukurti įsitikinimą, kurį
meluojantysis laiko netiesa (Vrij, 2001). Taigi pagal šį melo apibrėžimą galima
teigti, kad melas yra sąmoningai atliktas veiksmas, kuris apima ne tik
neteisingai, netiksliai pateiktą informaciją, bet ir tendencingą informacijos
nutylėjimą ar iškraipymą.
Melas yra dažnas reiškinys
kasdieniame gyvenime. DePaulo ir jo kolegų (1996) atliktame tyrime paaiškėjo,
kad per dieną pasakyto melo kiekis priklauso nuo to kaip dažnai bendraujama su
kitais asmenimis. Meluojama maždaug kas ketvirtą susitikimą su žmonėmis,
vidutiniškai du kartus per dieną. Kyla klausimas ar tokios pačios tendencijos
galioja ir darbo interviu metu. Į šį klausimą atsakė Taylor su kolegomis (2006)
nustatę, kad darbo pokalbyje, kuris truko dešimt minučių, vidutiniškai meluota
2,18 karto. Panašūs rezultatai gauti ir Weiss ir Feldman (2006) tyrime.
Autoriai nustatė, kad ypač dažnai meluojama, kai darbas reikalauja specifinių
techninių sugebėjimų. Kandidatai į darbopozicijądažnai melagingai teigia
turintys tam tikrų kompetencijų.Tačiau tai nevienintelė melo rūšis norint gauti
darbą. Kandidatai taip pat dažnai pervertina savo organizacinius įgūdžius bei
pasitenkinimą darbu. Ši melo rūšis dažniausiai pasitaiko tarp darbuotojų,
siekiančių gauti paaukštinimą. Pastebėta, kad darbo interviu metu dažniausiai
meluoja ekstravertai(Vrij, 2001). Manoma, kad priežastis, dėl kurios socialūs
žmonės meluoja dažniau yra ta, kad jie dažniau bendrauja su žmonėmis, pasitiki
savimi bei savo įgūdžiais. Ekstravertai ne tik dažniausiai meluojanti žmonių
grupė, ekstravertų melas yra sunkiai atpažįstamas, nes dėl pasitikėjimo savimi
bei dažno bendravimo jie puikiai ištobulinę savo melavimo įgūdžius.
Nors melas yra dažnas reiškinys
kiekvienoje gyvenimo sferoje, tačiau aptinkamas jis gana retai. Įvairių tyrimų
duomenimis melo atpažinimo dažnumas varijuoja tarp 45-60%. Taigi tikimybė
atpažinti melą yra šiek tiek didesnė, nei atsitiktinio spėjimo tikimybė (50%).
Mast su kolegomis (2011) išsikėlė hipotezę, kad tikslingai apmokyti vertintojai
darbo interviu metu tiksliau atpažins žmonių savybes nei eiliniai studentai.
Tačiau jų hipotezė pasitvirtino tik iš dalies. Studentai tiksliau nei apmokyti
vertintojai įvardijo galimų darbuotojų bruožus, tačiau apmokyti vertintojai
tiksliau įvertino darbuotojų asmeninį profilį bei jo tinkamumą tam tikrai darbo
pozicijai.
No comments:
Post a Comment